6 years ago · 5:47 · Veikkauksen Laivanupotus-arpa
Myös nimillä laivastopeli, merisotapeli ja shippaus tunnettu laivanupotus on harvinaislaatuisen joustavaa ja moneen tilanteeseen sopivaa ajanvietettä, sillä pelivälineiksi riittävät kynä ja paperi. Huippusuositusta laivanupotuspelistä on kuitenkin olemassa myös lukemattomia erilaisia lautapeli- ja tietokonepeliversioita, jotka tuovat yksinkertaiseen peliin omat mausteensa.
Jos laivanupotus on suosikkipelisi eikä lähipiiristä löydy yhtä innokkaita pelaajia, on vielä elektronista lautapeliäkin parempi vaihtoehto tietokoneella pelaaminen. Erilaisia tietokoneella pelattavia laivanupotuspelejä on olemassa runsain määrin niin tietokoneelle ladattavina peleinä kuin selaimessa pelattavina online-peleinäkin.
Vuonna 1977 samainen yritys nimittäin julkaisi legendaarisesta laivanupotuspelistä vielä huimasti edistyneemmän version, joka oli höystetty tuohon aikaan varmasti luksukselta tuntuneella tekniikalla. Sen sijaan, että vastustaja huutelisi pelilaudan toiselta puolelta osumista ja hudeista, sai pelaaja syöttää koordinaatit tietokoneelle, joka sitten väläytti punaista valoa räjähdystä imitoivan äänen saattelemana, jos ammus osui vastustajan laivaan. Ohi ampumisesta puolestaan annettiin vihellystä muistuttava äänimerkki.
Tullu pari uutta arpaa veikkaukselta massi ja laivanupotus :C.
Löydä parhaat ilmaiset pelit ja nauti pelaamisesta tietokoneella, tabletilla tai kännykällä. Tarjoamme pelikokemuksen ilman latauksia tai ärsyttäviä mainoksia. Hauskanpito on taattu!
Laivanupotuksen suosion ja simppelin olemuksen huomioiden ei ole lainkaan ihme, että se oli aikanaan myös kaikkien aikojen ensimmäisiä tietokonepeliksi kehitettyjä klassikkopelejä. Ensimmäinen tietokonepeliversio laivanupotuksesta julkaistiin Z80 Compucolor -malliselle tietokoneelle jo vuonna 1979 ja jatkoa on seurannut aina näihin päiviin saakka.
Mutta hetkinen, 200 ms on siltikin järjettömän pitkä aika tietokonepelin kontekstissa. Jos itse peli pyörisi 200 millisekunnin render-loopilla, pelin ruudunpäivitystahti (FPS) olisi viisi.
Vahva AoE2 pelaaja ehtii yhden siirtovuoron (sanotaan vaikka tuo 200 millisekuntia) aikana tekemään ehkä 3-4 siirtoa mikäli pelitilanne on oikein hektinen. Jokainen näistä siirroista on komento, joka sisältää ainoastaan tarvittavan tiedon komennon suorittamiseksi kaikkien online-pelin pelaajien tietokoneilla. Yksinkertaisimmillaan komento voisi siis olla: