Lisenssijärjestelmä: Peliyhtiöt valmistautuu Suomeen tuloon
Suomen peliteollisuus on viime vuosikymmeninä kasvanut merkittävästi ja saavuttanut maailmanlaajuista huomiota. Menestystarinat kuten ”Angry Birds” ja ”Clash of Clans” ovat tehneet suomalaisista pelitaloista tunnettuja globaalisti. Tämän lisäksi Suomessa on runsaasti pienempiä, innovatiivisia pelistudioita, jotka tuottavat monipuolista sisältöä eri pelialustoille.
listalle pääsee runsaan kahden miljoonan liikevaihdolla. Kotimaisten peliyhtiöiden huipulla on yhä vain muutama. Suomalaiset pelistudiot ovat kansainvälisellä mittapuulla pieniä ja vain seitsemän niistä työllistää yli sata henkilöä. 20 suurinta kotimaista peliyhtiötä tekivät yhteensä 1999 miljoonan euron liikevaihdon, ja tästä summasta suurimman siivun (69,7%) teki pelimammutti Supercell. Toiselle sijalle ylsi pelistä tuttu Rovio ja kolmantena Small Giant Games, joka teki hittipelillään 109 miljoonan tuloksen. Myös kotimaisista kasinopeliyhtiöistä 20 suurimman listalle pääsi ulkomaisille rahapelioperaattoreille rahapelejä lisensoiva Air Dice.
Suurelle yleisölle on jo tuttua, että suomalainen pelifirmat kuten Supercell ja Remedy ovat synnyttäneet kansainvälisiä hittejä. Mutta mitä muuta on kotimainen peliala?
Tampereen pelifirmat: 17 yrityksen listaus näyttää, miten ..
Miksi suomalaiset pelit lyövät läpi maailmalla? Koska ne ovat muihin nähden "omalaatuisia", sanoo mobiili- ja pelialan analyytikko Tero Kuittinen. Menetyspeleissä yritetään ajaa ylämäkeä tyhjällä tankilla – tai tappaa niitä kuuluisia vihreitä porsaita.
Ensimmäiset peliyritykset perustettiin 1990-luvulla ja ensimmäinen kansainväliseen levitykseen päässyt peli tuli ulos vuonna 1986. Kyseinen julkaisu oli taidonnäytös Terramarquelta, joka myöhemmin fuusioitui Bloodhousen kanssa Housemarqueksi.
Peliala ei ole yhtenäinen joukko samassa tilanteessa olevia yrityksiä. Sen sijaan yritykset voi jakaa viiteen ryhmään: vakiintuneisiin yrityksiin (esim. Housemarque, Remedy), supermenestyjiin (Supercell ja Rovio), kuumiin startuppeihin (Next Games, Seriously, PlayRaven) sekä indie-pelistudioihin ja nuorten ensikertalaisten yrityksiin. Suomen pelialan tulevaisuutta arvioitaessa on nähtävä niiden kaikkien haasteet ja vahvuudet.
Peliyhtiöt saivat toukokuussa uutisia, joiden mukaan Suomen pelilisenssin ehdoista on tulossa oletettua paremmat itse yhtiöiden näkökulmasta. Hallitukselle on tärkeää saada mahdollisimman suuri osa suomalaisten verkossa pelattavista peleistä kanavoitua lisensoiduille osapuolille ja siksi se haluaa tarjota peliyhtiöille reilut toimintamahdollisuudet.
Tietoa toimialasta | Neogames Finland
2000-luvun vaihteessa perustettiin paljon , joista osa kaatui mukana. Vaikka alan investoinnit seisahtuivat, panostus -pelilaitteeseen loi toimintaedellytyksiä Suomen pelialalle. 2000-luvun puolivälissä moni mobiilipeliyhtiö myytiin ulkomaille, ja painopiste alkoi siirtyä muille alustoille. Vuonna 2007 esitelty kuitenkin mullisti alan ja kasvatti mobiilipelien suosiota. käynnistymisen myötä pientenkin pelitalojen oli yhä helpompaa kehittää ja julkaista pelinsä. Suomalainen peliala alkoi kasvaa vauhdilla. 2010-luvulla menestykseksi ovat osoittautuneet , joilla tuottoa tehdään pelinsisäisillä .
Lupaavimmat uudet suomalaiset peliyhtiöt vuonna 2023
Suomen suurimmat peliyritykset olivat Âkovassa vireessä viime vuonna, selviää ÂTalouselämän peliyhtiöselvityksestä. Alan kärki on entistä leveämpi.
Suomen peliala on tuottanut 10 vuodessa 2,5 miljardia veroeuroa
Metacoren mukaan se on yksi Euroopan nopeimmin kasvavista peliyhtiöistä, ja sen tiimi on kasvanut 15 hengestä yli 170 henkeen kolmessa vuodessa. Viime vuonna Metacore ylsi 129 miljoonan euron liikevaihtoon, minkä myötä yritys valittiin Suomen nopeimmin kasvavaksi teknologiayhtiöksi. Metacore kertoo sen vahvan kasvun olevan jatkumassa myös tänä vuonna.
Suomen Pelinkehittäjät Ry | Suomen pelinkehittäjäyritysten yhdistys
Pelifirmoista EU:lle kannelleen kuluttajajärjestön mukaan videopelien sisäisten ostojen todellisen hinnan hämärtyminen saa etenkin nuoret kuluttajat käyttämään enemmän rahaa.
Selaa Neogamesin kattavaa listaa kotimaisista peliyrityksistä
Yhdysvaltojen Piilaakso, tai Silicon Valley, on maailman suurin teknologiakeskittymä. Se on innovatiivinen teknologiauuni, josta virtaa jatkuvasti innovaatioita ja menestystuotteita muualle maailmaan. Sen lisäksi, että Piilaaksosta ovat saaneet alkunsa muun muassa sellaiset IT-vallankumouksen huipputekijät, kuin Google, Microsoft, Adobe, eBay, Cisco ja Compaq, toimii Piilaakso myös lukuisten pelifirmojen synnyinpaikkana. Piilaakson toimijat povasivat jo kymmenisen vuotta sitten, että netin uhkapelit tulisivat olemaan seuraava miljardibisnes ja alkoivat videopelien ohella kehitellä myös aikuisille suunnattuja kasinopelejä. Piilaaksossa haaveiltiin, että uhkapelaamisesta netissä tulisi lähitulevaisuudessa vähintään yhtä helppoa kuin leffojen striimaaminen tai äänikirjojen kuuntelu — ja he olivat oikeassa. Tänä päivänä Piilaaksossa toimii jo satoja nettikasinopeleihin erikoistuneita pelitaloja, jotka tarjoavat kuluttajille mahdollisuuden pelata suosikkipelejään omalta kotisohvalta käsin ja virtuaalikavereiden ympäröimänä, tuoden aidon kasinon tunnelman kaikkien ulottuville. Nettikasinoiden maailma kehittyy jatkuvasti ja pelitkin muovautuvat yhä vain innovatiivisempaan suuntaan. Siksipä kasinointoilijat seuraavatkin alaa ja sen muutoksia usein forumeiden tai kasinosivustojen kautta.
Suomen peliteollisuus on kolmanneksi suurin koko Euroopassa
Remedy Entertainmentin osakkeen arvo on jatkanut tasaista nousua. Vuoden aikavälillä on osakkeen arvon muutos ollut 257 %. Vuonna 1995 perustettu Remedy Entertainment on yksi tunnetuimmista suomalaisista peliyhtiöistä. Moni muistaa 2000-luvun alun uutisoinnin, kun yhtiön peli Max Payne saavutti vuonna 2001 maailmanlaajuisen suosion. Max Payne on ensimmäinen suomalainen peli, jonka pohjalta on tehty Hollywood-elokuva. Remedy Entertainmentin markkina-arvo on tällä hetkellä 529 miljoonaa euroa. Viime vuonna yhtiö allekirjoitti sopimuksen Epic Gamesin kanssa kahdesta uudesta pelistä, joten tulevaisuus näyttää valoisalta.
5 harhaa Suomen peliteollisuudesta
Myös Remedyn Entertainment on yksi Suomen peliteollisuuden kärkinimistä. Yritys on tunnettu erityisesti tarinavetoisista peleistään kuten ”Alan Wake” ja ”Control”. Housemarque on puolestaan erikoistunut toimintapeleihin ja sen ”Returnal” on saanut paljon huomiota PlayStation-alustalla.