Arpalahjoja ostetaan nyt vilkkaasti joululahjaksi


(Veikkauksen päätteeltä on liittymä OpenPosiin).Veikkaus toimittaa Puulan Koneelle viikoittain veloituslaskelman, jossa on eritelty arpojen ja veikkausten bruttomyynti, palkkiot, kulut ja voitot.Veloituslaskelman ja tiliotteen perusteella tehdään kirjaus (varovaisuus- ja olennaisuusperiaatteella) viikon viimeisen päivän mukaiselle kuukaudelle.


Nettiarpoja voi pelata vain Veikkauksen verkkosivuilla. Henkilön pitää tunnistautua ja todistaa oma täysi-ikäisyytensä, ennen kuin voi rekisteröityä käyttäjäksi. Peleihin täytyy asettaa myös tappiorajat, jotka säätävät, kuinka paljon pelaaja voi korkeintaan hävitä rahaa tietyllä aikavälillä.
– Nettiarpojen ostajat kyllä ymmärtävät, että he pelaavat rahapelejä Veikkauksen sivuilla. Asiakkaamme ovat fiksuja, Veikkauksen Järvinen sanoo.
THL:n erikoistutkija Castrén toivoo, että nettiarvat selitettäisiin pelaajille nykyistä yksityiskohtaisemmin Veikkauksen sivuilla.
– Arpojen tuotetiedoissa pitäisi lukea tiedot voittomahdollisuuksista, miten paljon pelaajalla on varaa pelata ja miten nämä pelit on rakennettu. Myös ”läheltä piti” -tyyppiset uskomukset täytyisi sanoittaa pelaajille ennen arvan ostamista.
Veikkaus laski nettiarvat muiden kasinopelien joukkoon vuoden 2020 vuosiraportissa. Kokonaisuutena tämän ryhmän pelit tuottivat Veikkaukselle pelikatetta noin 211 miljoonaa euroa, joka lasketaan vähentämällä pelien liikevaihdosta pelaajille maksetut voitot. Nettiarpojen osuus tästä katteesta oli Veikkauksen mukaan alle neljännes.
Arpoja on voinut ostaa Veikkauksen nettisivuilta vuodesta 2005 lähtien. Niitä pelaa vuosittain noin puoli miljoonaa suomalaista. Arpapelit ovat väestötutkimuksen vuonna 2019 tekemän raportin mukaan kaikkein suosituimpia 25-34-vuotiaiden keskuudessa.

Kun nettiarvan yrittää ostaa Veikkauksen sivuilta, pelaajalle näytetään ilmoitus, jonka mukaan pelin aikana tehtävillä valinnoilla ei ole merkitystä lopputulokseen.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkija Sari Castrénin mukaan nettiarvoissa olevat pelimekaniikat ja mainostekstit voivat kuitenkin synnyttää illuusion, että niitä ”hyvin” pelaamalla voi voittaa enemmän rahaa. Koska kyse on arvoista, pelaajan valinnoilla ja taidoilla ei ole kuitenkaan merkitystä lopputulokseen.
– Nämä pelit on suunniteltu niin, että syntyy ”läheltä piti” -tyyppisiä tilanteita, joissa pelaajalle syntyy uskomus, että voitto oli lähellä. Tämän uskomuksen tiedetään koukuttavan, jolloin pelaaja saattaa pelata enemmän kuin oli tarkoitus, Castrén sanoo.
Castrénin mukaan digi- ja rahapelien riippuvuuspotentiaali kasvaa, jos ne ovat miellyttäviä ja jännittäviä. Nettiarpojen alhainen aloituspanos on toinen riippuvuutta lisäävä riskitekijä.
– Pieni summa tuntuu aluksi viattomalta sijoitukselta peliin, mutta hallinnan hävitessä tappiot kasvavat nopeasti.
Castrénin mukaan nettiarvat ovat esimerkki raha- ja digipelien lähentymisestä. Rahapelit muistuttavat yhä enemmän viihteellisiä digipelejä.
– Kansainvälisten tutkimusten mukaan on mahdollista, että tämä lähentyminen kasvattaa digipelejä pelaavan kiinnostusta siirtyä pelaamaan rahapelejä.

Ässä-arpoja ei voi kohta enää ostaa lahjaksi – Tämä muuttuu

Monissa Veikkauksen nettiarvoissa on pelimekaniikkoja, jotka muistuttavat perinteisiä digipelejä. Tämä voi lähentää digi- ja rahapelaamista toisiinsa ja koukuttaa pelaajia.
Poliisihallituksen arpajaishallinto on puuttunut ennen julkaisua yksittäisiin Veikkauksen arpoihin, joita Veikkaus on sen jälkeen joutunut muokkaamaan ja siirtämään niiden julkaisuaikaa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) erikoistutkija on huolissaan arpojen viihteellisyyden ja koukuttavuuden välisestä yhteydestä.
Arvoista esimerkiksi Kulta-Jaska ja HyperJunat muistuttavat suosittua Candy Crush -mobiilipeliä. Yksi viime vuoden suosituimmista Veikkauksen nettiarvoista, Hylleröt, on hakenut inspiraatiota Blast-peleistä.
Veikkauksen tuotekehityspäällikkö Harri Järvisen mukaan tämä on ollut tietoinen päätös. Arpojen kehittäjät seuraavat, mitkä digipelit ovat suosittuja ja pohtivat, miten niiden mekaniikoista voidaan tehdä rahapeliversioita.
– Kasuaalipelien maailma on erittäin rikas pelimekaniikkojen näkökulmasta. Maailman pelikehittämisen kärki on siellä, Järvinen sanoo.
Kasuaalipeleillä tarkoitetaan tyypillisesti helposti lähestyttäviä mobiilipelejä.
– Me tuomme arpoihin viihdepelien ominaisuuksia mukaan, jotta niistä tulisi hitaampia. Silloin pelaaja pystyy häviämään rahaa paljon vähemmän. Hitaat pelit ovat siksi vastuullisempia.
Järvisen mukaan arpojen viihteellisyys pehmentää myös niiden rahapelimäisyyttä.

Monissa Veikkauksen nettiarvoissa on pelimekaniikkoja, jotka muistuttavat perinteisiä digipelejä. Tämä voi lähentää digi- ja rahapelaamista toisiinsa ja koukuttaa pelaajia.
Poliisihallituksen arpajaishallinto on puuttunut ennen julkaisua yksittäisiin Veikkauksen arpoihin, joita Veikkaus on sen jälkeen joutunut muokkaamaan ja siirtämään niiden julkaisuaikaa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) erikoistutkija on huolissaan arpojen viihteellisyyden ja koukuttavuuden välisestä yhteydestä.
Arvoista esimerkiksi Kulta-Jaska ja HyperJunat muistuttavat suosittua Candy Crush -mobiilipeliä. Yksi viime vuoden suosituimmista Veikkauksen nettiarvoista, Hylleröt, on hakenut inspiraatiota Blast-peleistä.
Veikkauksen tuotekehityspäällikkö Harri Järvisen mukaan tämä on ollut tietoinen päätös. Arpojen kehittäjät seuraavat, mitkä digipelit ovat suosittuja ja pohtivat, miten niiden mekaniikoista voidaan tehdä rahapeliversioita.
– Kasuaalipelien maailma on erittäin rikas pelimekaniikkojen näkökulmasta. Maailman pelikehittämisen kärki on siellä, Järvinen sanoo.
Kasuaalipeleillä tarkoitetaan tyypillisesti helposti lähestyttäviä mobiilipelejä.
– Me tuomme arpoihin viihdepelien ominaisuuksia mukaan, jotta niistä tulisi hitaampia. Silloin pelaaja pystyy häviämään rahaa paljon vähemmän. Hitaat pelit ovat siksi vastuullisempia.
Järvisen mukaan arpojen viihteellisyys pehmentää myös niiden rahapelimäisyyttä.Viihteellisyys voi lisätä riippuvuutta rahapeleihinKun nettiarvan yrittää ostaa Veikkauksen sivuilta, pelaajalle näytetään ilmoitus, jonka mukaan pelin aikana tehtävillä valinnoilla ei ole merkitystä lopputulokseen.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkija Sari Castrénin mukaan nettiarvoissa olevat pelimekaniikat ja mainostekstit voivat kuitenkin synnyttää illuusion, että niitä ”hyvin” pelaamalla voi voittaa enemmän rahaa. Koska kyse on arvoista, pelaajan valinnoilla ja taidoilla ei ole kuitenkaan merkitystä lopputulokseen.
– Nämä pelit on suunniteltu niin, että syntyy ”läheltä piti” -tyyppisiä tilanteita, joissa pelaajalle syntyy uskomus, että voitto oli lähellä. Tämän uskomuksen tiedetään koukuttavan, jolloin pelaaja saattaa pelata enemmän kuin oli tarkoitus, Castrén sanoo.
Castrénin mukaan digi- ja rahapelien riippuvuuspotentiaali kasvaa, jos ne ovat miellyttäviä ja jännittäviä. Nettiarpojen alhainen aloituspanos on toinen riippuvuutta lisäävä riskitekijä.
– Pieni summa tuntuu aluksi viattomalta sijoitukselta peliin, mutta hallinnan hävitessä tappiot kasvavat nopeasti.
Castrénin mukaan nettiarvat ovat esimerkki raha- ja digipelien lähentymisestä. Rahapelit muistuttavat yhä enemmän viihteellisiä digipelejä.
– Kansainvälisten tutkimusten mukaan on mahdollista, että tämä lähentyminen kasvattaa digipelejä pelaavan kiinnostusta siirtyä pelaamaan rahapelejä.Poliisihallitus valvoo Veikkauksen toimintaaPoliisihallitus valvoo Veikkauksen toimintaa arpajaislain velvoittamana. Tähän kuuluu nettiarpojen ja muiden Veikkauksen sivuilla olevien verkkopelien valvonta. Poliisihallitus antaa ohjeistusta, neuvontaa ja lausuntoja osana valvontaa. He voivat antaa myös kieltopäätöksiä ja uhkasakkoja.
– Me testaamme nettiarpoja pelaajien näkökulmasta, ja käymme läpi heille annettavat peliohjeet, Poliisihallituksen arpajaishallinnon ylitarkastaja Antti Karjala sanoo.
Poliisihallitus antaa näkemyksensä nettiarpojen arpajaislain mukaisuudesta ennakkoon ennen niiden julkaisua. Arviointia tehdään myös sosiaali- ja terveysministeriön työryhmässä.
– Olemme joutuneet puuttumaan yksittäisten markkinoille tulossa olevien nettiarpojen ominaisuuksiin, jonka jälkeen niitä on jouduttu jatkokehittämään ja julkaisuaikoja siirtämään. En voi kuitenkaan nimetä näitä yksittäisiä arpoja, koska erityisesti julkaisemattomiin arpoihin liittyy liikesalaisuuksia, sanoo Karjala.
Poliisihallituksessa on kiinnitetty huomiota nettiarpojen videopelimäisiin mekaniikkoihin. Karjalan mukaan rahapelit ja digipelaaminen täytyy pitää mahdollisimman pitkälle erillään toisistaan.Pelaajille pitää antaa enemmän tietoaNettiarpoja voi pelata vain Veikkauksen verkkosivuilla. Henkilön pitää tunnistautua ja todistaa oma täysi-ikäisyytensä, ennen kuin voi rekisteröityä käyttäjäksi. Peleihin täytyy asettaa myös tappiorajat, jotka säätävät, kuinka paljon pelaaja voi korkeintaan hävitä rahaa tietyllä aikavälillä.
– Nettiarpojen ostajat kyllä ymmärtävät, että he pelaavat rahapelejä Veikkauksen sivuilla. Asiakkaamme ovat fiksuja, Veikkauksen Järvinen sanoo.
THL:n erikoistutkija Castrén toivoo, että nettiarvat selitettäisiin pelaajille nykyistä yksityiskohtaisemmin Veikkauksen sivuilla.
– Arpojen tuotetiedoissa pitäisi lukea tiedot voittomahdollisuuksista, miten paljon pelaajalla on varaa pelata ja miten nämä pelit on rakennettu. Myös ”läheltä piti” -tyyppiset uskomukset täytyisi sanoittaa pelaajille ennen arvan ostamista.
Veikkaus laski nettiarvat muiden kasinopelien joukkoon vuoden 2020 vuosiraportissa. Kokonaisuutena tämän ryhmän pelit tuottivat Veikkaukselle pelikatetta noin 211 miljoonaa euroa, joka lasketaan vähentämällä pelien liikevaihdosta pelaajille maksetut voitot. Nettiarpojen osuus tästä katteesta oli Veikkauksen mukaan alle neljännes.
Arpoja on voinut ostaa Veikkauksen nettisivuilta vuodesta 2005 lähtien. Niitä pelaa vuosittain noin puoli miljoonaa suomalaista. Arpapelit ovat väestötutkimuksen vuonna 2019 tekemän raportin mukaan kaikkein suosituimpia 25-34-vuotiaiden keskuudessa.

Veikkaus-pelien pelaajalta vaadittava tunnistautuminen leviää niin lottoon kuin raaputusarpoihin lähivuosien aikana.
Uudet velvoitteet sisältyvät esitykseen arpajaislain uudistamisesta, minkä hallitus antoi torstaina eduskunnalle. Esityksen tavoitteena on edelleen ehkäistä ja vähentää rahapelaamisesta aiheutuvia haittoja ja lujittaa Veikkauksen monopolijärjestelmää.
Tavoitteena on, että säädösmuutokset tulisivat pääosin voimaan ensi vuoden alusta.
Veikkaus on jo ilmoittanut ottavansa pakollisen tunnistautumisen käyttöön kaikessa rahapelaamisessa, ja tämä kirjattaisiin myös tulevaan lakiin. Kuponkipeleissä, kuten lotossa, tunnistautuminen alkaisi viimeistään vuoden 2023 alussa ja raaputusarvoissa vuoden 2024 alussa.
– Ei ole kuitenkaan estettä sille, etteikö Veikkaus voisi omaehtoisesti aikaistaa pakolliseen tunnistautumiseen siirtymistä, jos tekniset edellytykset siihen vaan ovat olemassa, sanoi sisäministeriön neuvotteleva virkamies Jukka Tukia tiedotustilaisuudessa.
Pakollinen tunnistautuminen rahapeliautomaateilla otettiin käyttöön tämän vuoden alussa.

Veikkaus-pelien pelaajalta vaadittava tunnistautuminen leviää niin lottoon kuin raaputusarpoihin lähivuosien aikana.
Uudet velvoitteet sisältyvät esitykseen arpajaislain uudistamisesta, minkä hallitus antoi torstaina eduskunnalle. Esityksen tavoitteena on edelleen ehkäistä ja vähentää rahapelaamisesta aiheutuvia haittoja ja lujittaa Veikkauksen monopolijärjestelmää.
Tavoitteena on, että säädösmuutokset tulisivat pääosin voimaan ensi vuoden alusta.
Veikkaus on jo ilmoittanut ottavansa pakollisen tunnistautumisen käyttöön kaikessa rahapelaamisessa, ja tämä kirjattaisiin myös tulevaan lakiin. Kuponkipeleissä, kuten lotossa, tunnistautuminen alkaisi viimeistään vuoden 2023 alussa ja raaputusarvoissa vuoden 2024 alussa.
– Ei ole kuitenkaan estettä sille, etteikö Veikkaus voisi omaehtoisesti aikaistaa pakolliseen tunnistautumiseen siirtymistä, jos tekniset edellytykset siihen vaan ovat olemassa, sanoi sisäministeriön neuvotteleva virkamies Jukka Tukia tiedotustilaisuudessa.
Pakollinen tunnistautuminen rahapeliautomaateilla otettiin käyttöön tämän vuoden alussa.Tutkijat toivoivat automaattien poistoaHallitus ei ehdota, että nykyisen kaltaisesta raha-automaattien sijoittelusta esimerkiksi kioskeihin ja kauppoihin luovuttaisiin.
Linjaus on saanut pyyhkeitä esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sekä Helsingin yliopiston tutkijoilta, joiden mukaan automaattien poisto julkisista tiloista olisi tehokas keino ehkäistä haittoja.
Automaattien sijoittelussa tulisi lakiesityksen mukaan ottaa huomioon erityisesti rahapelaamisen haitat alaikäisille ja haavoittuvassa asemassa oleville.
Peli- ja pelaajatietoa hyödynnetään haittojen seurannassa, ehkäisyssä ja tutkimuksessa. Veikkauksella olisi oikeus käyttää yksittäistapauksissa tietoja esimerkiksi haitalliseen pelaamiseen puuttumisessa. Tunnistautumisella kerättävien peli- ja pelaajatietojen käytöstä säädettäisiin laissa.
Tukian mukaan automaattien markkinointi olisi myös kielletty muualla kuin pelisaleissa ja -kasinoissa.Tarkka vaikutus Veikkauksen tuloihin aukiLakiesitys edellyttää markkinoinnin olevan kokonaisuudessaan maltillista. Erityisen haitallisten rahapelien kuten rahapeliautomaattien mainostaminen kiellettäisiin. Tämä koskisi tiettyjä nopeatempoisia pelejä, joissa nähtäisiin oleva vaara pelihaitasta. Niitä olisivat esimerkiksi raha-automaattipelit ja e-arvat.
Esitykseen sisältyvät toimenpiteet vähentävät Veikkauksen tuottoa ja arpajaisveron määrää.
Sisäministeriön kansliapäällikkö Kirsi Pimiä ei osannut arvioida, kuinka paljon tarkalleen uudet rajoitukset esimerkiksi mainonnassa ja tunnistautumisessa vaikuttavat yhtiön tuloihin.
– Veikkaus on arvioinut ja esittänyt lainvalmistelun aikana erilaisia laskentamalleja, miten tämä tulee vaikuttamaan, mutta yksiselitteistä arviota ei ole vielä tässä vaiheessa, Pimiä sanoi tiedotustilaisuudessa.
Pimiän mukaan lainvalmistelussa ei selvitetty mahdollisuutta nykyisen monopolin korvaamiseen lisenssijärjestelmällä, koska yksinoikeusjärjestelmän säilyttäminen on kirjattu hallitusohjelmaan.
Lakiesitys mahdollistaisi Veikkaukselle myös tytäryhtiön perustamisen uudenlaiseen liiketoimintaan. Veikkaus voisi sen kautta myydä osaamistaan ja tuotteitaan ulkomaisille toisille peliyhtiöille.
– Kyse ei olisi siitä, että Veikkaus harjoittaisi rahapelitoimintaa kuluttajille ulkomaille vaan Veikkauksen asiakkaita olisivat toiset rahapeliyhtiöt, Tukia sanoi.Maksuestoja ulkomaisille peliyhtiöilleHallitus haluaa lisäksi muun muassa tehostaa arpajaislain vastaisen markkinoinnin valvontaa.
Esitys mahdollistaisi maksuliikenne-estoja monopolin ulkopuolisen rahapelaamisen estämiseksi. Se koskisi ulkomaisia peliyhtiöitä, jotka suuntaavat Manner-Suomeen arpajaislain vastaista markkinointia.
Lakia rikkoisi esimerkiksi suomen kielen tai suomalaisten julkimoiden käyttö markkinoinnissa. Lainvastaista olisi myös antaa ymmärtää, että mainostaja olisi suomalainen rahapeliyhtiö, vaikka Veikkauksella on alan yksinoikeus.
Jukka Tukian mukaan lausuntokierroksella on nostettu esille, että estot on teknisesti mahdollista kiertää. Toisaalta pelihaitta-asiantuntijat esittivät, että maksuliikenne-esto tulisi ottaa käyttöön.
– Yksinoikeusjärjestelmä ja sen tarkoitus eli pelihaittojen torjunta jää pikkasen vajaaksi, ellei ulkomaiselle tarjonnalle mitään tehdä, hän sanoi.
Myöskään ahvenanmaalainen peliviihdeyritys Paf ei saisi mainostaa Manner-Suomessa.
– Jos Paf markkinoi arpajaislain vastaisesti Manner-Suomessa, Paf voidaan asettaa estolistalle. Tässä ei ehdoteta mitään korvauksia, eikä sellaisia ole tässä yhteydessä käsitelty, sanoi neuvotteleva virkamies Elina Rydman.Poliisihallitus valvoisi markkinointia ulkomailtaMarkkinoinnin lainvastaisuuden toteaisi Poliisihallitus, joka antaisi markkinointia koskevan kieltopäätöksen.
Ne yhtiöt, joille kieltopäätös on annettu, joutuisivat estolistalle. Pankkien ja muiden maksupalveluiden tarjoajien pitäisi sen jälkeen estää niin pelaajalta yhtiölle menevät kuin yhtiöltä pelaajalle tulevat maksut.
Uutena työkaluna Poliisihallitus voisi esittää markkinaoikeudelle hallinnollista seuraamusmaksua arpajaislain vastaisesta markkinoinnista. Poliisihallitus voisi jatkossa kieltää myös yksityishenkilöitä markkinoimasta rahapelejä arpajaislain vastaisesti.
Jukka Tukian mukaan yksityishenkilölle annettava seuraamusmaksu olisi vähintään 500 euroa ja enintään 40 000 euroa.


Vastauksia yleisiin kysymyksiin

Rekisteröityminen tehdään vain kerran. Sen jälkeen lotto- ja veikkauspelien sekä arpojen ostamisen yhteydessä voi tunnistautua paitsi Veikkaus-kortilla, myös mm. Kela-kortilla tai henkilöllisyystodistuksella.

Myös voittojen lunastus sidotaan arvan ostajaan

Yleensä ostan Ässä-arvan, mutta jostain syystä päädyin nyt valitsemaan viiden euron Casino-arvan, hän kertoo.Voittaja kertoo, että hän ei valinnut arpaa itse, vaan myyjä ojensi hänelle arvan.– En olisi varmaan itse ottanut juuri sitä arpaa, hän miettii.Juuri kyseinen arpa naisen kannatti kuitenkin ostaa, koska myöhemmin samana päivänä arpaa raaputtaessaan nainen koki elämänsä yllätyksen.– Raaputin arvan Ventti-peliä ja näin, että jakajan käden summa oli 20.

Arvan saaja ei voi enää lunastaa voittoaan | Paikalliset

Veikkauksen rahapeliautomaateissa on jo pakollinen tunnistautuminen ja raaputusarpoihin se on nyt vuoden alussa tulossa. Osassa PAFin fyysisisiä pelikoneita on pakollinen tunnistautuminen.

Tuoreen mukaan peruskoulun 8.- ja 9.-luokkalaisten viikoittaisessa rahapelaamisessa nähtiin kasvua. Myös ammatillisten oppilaitosten 1.- ja 2.-vuoden opiskelijoiden sekä lukion 1.- ja 2.-vuoden poikien keskuudessa rahapelaaminen oli lisääntynyt.

”THL julkaisee uuden väestökyselyn tulokset tulevana vuonna 2024. Onkin jännittävä nähdä, millaisia muutoksia pelaamisessa on tapahtunut.”

“Joululahjoja on ihana hankkia ja antaa, mutta rahapelit eivät kuulu alaikäisten paketteihin. Joten joulupukki, ethän tänäkään vuonna tuo lapsille ja nuorille arpoja lahjaksi!”, Pietilä lisää.

Veikkaus tiedottaa, että raha-arvan ostaminen, voiton lunastaminen ..

– Pitääkö kaikki raaputusarvatkin ostaa ensi vuonna Veikkauskortilla ja saako ostaa niitä lahjaksi? Kyllä meistä jokainen tietää miten paljon isänpäivänä ja jouluna arpoja on lahjaksi annettu, huokaa Ruth.